PROGRAM ÖZ DEĞERLENDİRME
(ozdegerlendirme.hitit.edu.tr)
Program değerlendirme modülünün amacı;
Üniversitemiz bünyesinde faaliyet gösteren tüm programların öğrenci
yetiştirme işlevlerinin iyileştirilmesi ve iyileştirme hareketinin sürekli hale
getirilmesidir. Her programın yetiştirmeyi amaçladığı öğrenci profilinden
program çıktılarına, eğitim süreçlerinden ölçme-değerlendirme faaliyetlerine,
öğretim kadrosundan organizasyon süreçlerine, uzaktan ve karma eğitim
stratejilere kadar eğitime dair her alan yeniden ve sürekli olarak gözden
geçirilecektir. Bu süreç 21. Yüzyıl becerileri, ulusal ve uluslararası
standartlar ile Üniversitemizin stratejik planı dikkate alınarak
yürütülecektir.
Program değerlendirme modülü iki aşamadan oluşmaktadır.
Birinci aşama “Öz değerlendirme”, ikinci aşama ise “Akran Değerlendirme”
sürecidir. Öncelikle her programda “Öz Değerlendirme Takımı” kurulur. Sekiz
farklı tema içerisinde yer alan 23 ölçüte uygunluk düzeyi öz değerlendirme
takımınca belirlenir ve kanıtları ile ispat edilir. Bu süreçte her bir ölçüt “Uygulama Yok”, “Olgunlaşmamış Uygulama” ve
“Örnek Uygulama” seçeneklerinden biri ile eşleştirilir.
İkinci aşamada “Akran Değerlendirme Takımı” kurulur. Akran değerlendirme
takımı, öz değerlendirme sürecini değerlendirir. Böylece programların
kendilerini objektif bir şekilde değerlendirip değerlendirmediği ölçülür ve
güçlü ve zayıf yönleri konusunda dönüt verilir. Bir sonraki değerlendirme
döneminde her programın zayıf yanlarını güçlendirmesi, güçlü yanlarını ise
koruması beklenmektedir. Bu sayede programların öğrenci yetiştirme işlevleri
sürekli bir iyileştirme döngüsüne alınmış olur.
Program değerlendirme modülü esnektir. Her program isterse temaların
içerisine, programlara has fazladan ölçütler ekleyebilir ve programa has
özellikleri değerlendirme sürecine dâhil edebilirler. Program değerlendirme
modülü, Üniversitemiz bünyesinde yer alan her programın eğitim-öğretim
süreçlerini sürekli olarak iyileştirme iradesinin bir göstergesidir.
PROGRAM DEĞERLENDİRME MODÜLÜ
TEMEL KAVRAMLAR VE AÇIKLAMALAR |
|
21.
Yüzyıl Becerileri: Öğrenme
ve Yenilenme Becerileri · Yaratıcılık ve Yenilenme · Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme · İletişim ve İ ş birliği Bilgi,
Medya ve Teknoloji Becerileri · Bilgi Okuryazarlığı · Medya Okuryazarlığı · Bilgi ve İletişim Teknolojileri (ICT)
Okur-Yazarlığı Yaşam ve
Meslek Becerileri · Esneklik ve Uyum · Girişimcilik ve Öz-Yönelim · Sosyal ve Kültürlerarası Beceriler · Üretkenlik ve Sorumluluk · Liderlik ve Sorumluluk |
Hitit Üniversitesi’nin 2021-2025 Stratejik
Planında belirtilen Eğitim
Öğretim Amacı: Başarılı öğrenci ve eğiticiyi teşvik eden
kalite odaklı, öğrenci merkezli ve kapsayıcı eğitim hizmetleriyle 21. Yüzyıl
becerilerine sahip mezunlar yetiştirmek. Hedefler:
|
PROGRAM EĞİTİM AMAÇLARI |
|
Ölçütler |
Açıklamalar |
Değerlendirilecek her program için
üniversitenin eğitim ve öğretim stratejisinde belirtilen amaç ve hedefler
doğrultusunda program eğitim amaçları tanımlanmış olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
*TYYÇ: Türkiye Yükseköğretim Yeterlikler
Çerçevesi |
PROGRAM ÇIKTILARI |
|
Program çıktıları, program eğitim amaçlarına
ulaşabilmek için gerekli bilgi, beceri ve davranış bileşenlerinin tümünü
kapsamalı ve ilgili (MÜDEK,FEDEK,SABAK,EPDAD vb. gibi) Değerlendirme
Çıktılarını da içerecek biçimde tanımlanmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Program çıktılarının sağlanma düzeyini dönemsel
olarak belirlemek ve belgelemek için kullanılan bir ölçme ve değerlendirme
süreci oluşturulmuş ve işletiliyor olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
EĞİTİM PLANI |
|
Her programın program eğitim amaçlarını ve
program çıktılarını destekleyen bir eğitim planı (müfredatı) olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
*Ders İzlencesi: Bolonya sürecinde hazırlanan
ders bilgi formlarıdır. |
Eğitim planının uygulanmasında kullanılacak
eğitim yöntemleri, istenen bilgi, beceri ve davranışların öğrencilere kazandırılmasını
garanti edebilmelidir. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Eğitim planının öngörüldüğü biçimde
uygulanmasını güvence altına alacak ve sürekli gelişimini sağlayacak bir
eğitim yönetim sistemi bulunmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Eğitim Planı, En az bir yıllık ya da en az 32
kredi ya da en az 60 AKTS kredisi tutarında temel bilim eğitimi içermelidir. |
|
En az bir buçuk yıllık ya da en az 48 kredi ya
da en az 90 AKTS kredisi tutarında temel (mühendislik, fen, sağlık…vb.)
bilimleri ve ilgili disipline uygun meslek eğitimi içermelidir. |
|
ÖĞRENCİLER |
|
Programa kabul edilen öğrenciler, programın
kazandırmayı hedeflediği çıktıları (bilgi, beceri ve davranışları) öngörülen
sürede edinebilecek altyapıya sahip olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
*Hazırbulunuşluk:
Bireyin bir davranışı sergilemesi için gerekli olan donanıma sahip olma
durumudur. Birey edinmesi gereken kazanımların ön koşullarına sahip olma
düzeyini ifade eder. |
Yatay ve dikey geçişle öğrenci kabulü, çift ana
dal, yan dal ve öğrenci değişimi uygulamaları ile başka kurumlarda ve/veya
programlarda alınmış dersler ve kazanılmış kredilerin değerlendirilmesinde
uygulanan politikalar ayrıntılı olarak tanımlanmış ve uygulanıyor olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Kurum ve/veya program tarafından başka
kurumlarla yapılacak anlaşmalar ve kurulacak ortaklıklar ile öğrenci
hareketliliğini teşvik edecek ve sağlayacak önlemler alınmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Öğrencileri ders ve kariyer planlaması
konularında yönlendirecek danışmanlık hizmeti verilmelidir. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Öğrencilerin program kapsamındaki tüm dersler
ve diğer etkinliklerdeki başarıları şeffaf, adil ve tutarlı yöntemlerle
ölçülmeli ve değerlendirilmelidir. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
*Geçerlik: Ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı
özelliği, başka özellikleri karıştırmadan, doğru olarak ölçebilme
derecesidir. “Ne ölçülecek?” sorusunun yanıtıdır. ** Güvenirlik: Hazırlanan ölçme aracının
tutarlılığıyla ilgilidir. Farklı zamanlarda sorulara yanıt verilse de benzer
sonuçlar elde edilir. |
ÖĞRETİM KADROSU |
|
Öğretim kadrosu, her biri yeterli düzeyde olmak
üzere, öğretim üyesi-öğrenci ilişkisini, öğrenci danışmanlığını, üniversiteye
hizmeti, mesleki gelişimi, sanayi, mesleki kuruluşlar ve işverenlerle
ilişkiyi sürdürebilmeyi sağlayacak ve programın tüm alanlarını kapsayacak
biçimde sayıca yeterli olmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Öğretim kadrosu yeterli niteliklere sahip
olmalı ve programın etkin bir şekilde sürdürülmesini, değerlendirilmesini ve
geliştirilmesini sağlamalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Akademik kadronun uzmanlık alanı ile
yürüttükleri ders arasında uyumun sağlanmasına yönelik uygulamalar
bulunmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
SÜREKLİ
İYİLEŞTİRME* |
|
*Sürecin sonunda izleme ve iyileştirme
faaliyetlerinin nasıl yürütüleceğine ilişkin hususları içermektedir. |
|
Kurulan ölçme ve değerlendirme sistemlerinden
elde edilen sonuçların programın sürekli iyileştirilmesine yönelik olarak
kullanıldığına ilişkin kanıtlar sunulmalıdır. |
Sorular:
|
ORGANİZASYON VE KARAR ALMA SÜREÇLERİ |
|
Yükseköğretim kurumunun organizasyonu ile
rektörlük, fakülte, bölüm ve varsa diğer alt birimlerin kendi içlerindeki ve
aralarındaki tüm karar alma süreçleri, program çıktılarının
gerçekleştirilmesini ve eğitim amaçlarına ulaşılmasını destekleyecek şekilde
düzenlenmelidir. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
UZAKTAN / KARMA EĞİTİM* |
|
*Ölçütler, sorular ve hatırlatmalar YÖKAK
Uzaktan Eğitimde Kalite Güvencesi Ölçütleri ve Değerlendirme Rehberi 2020’den
alınmıştır. |
|
Uzaktan/Karma Eğitim başlığında yapılacak tüm
çalışmalar “Hitit Üniversitesi Uzaktan Öğretim ile Yapılacak Derslerin Yürütülmesi
ve Sınavların Yapılmasına İlişkin Usul ve Esaslar”a uygun bir şekilde
yürütülmelidir. |
|
Bölümünüz uzaktan/karma eğitim faaliyetleri,
üniversitenin uzaktan/karma eğitim politikasına uyum sağlamalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Bölümünüze ait uzaktan/karma eğitime yönelik
eğitim öğretim süreçleri belirlenmelidir. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Bölümünüz uzaktan/karma eğitim sistemine uygun
bir ölçme değerlendirme anlayışı oluşturmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Bölümünüz öğretim elemanlarının uzaktan/karma
eğitim sürecinde yetkinliği artırılmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|
Bölümünüz öğrencilerinin uzaktan/karma eğitim
sürecinde yetkinliği artırılmalıdır. |
Sorular:
Hatırlatmalar:
|