Üst Yöneticiler Kalite Farkındalık Eğitimi

Mayıs 2018’de Amasya toplantısıyla başlayan kalite yolculuğu devam ediyor. Hitit Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Reha Metin ALKAN, Rektör Yardımcıları ve Genel Sekreter başta olmak üzere tüm akademik ve idari birim yöneticilerinin yanı sıra Kalite Komisyonu üyelerinin de katıldığı “HİTÜ Kalite Yönetim Sistemi” toplantısı gerçekleştirildi. Rektör Prof. Dr. Reha Metin ALKAN açılış konuşmasında yönetim anlayışı olarak öğrenci merkezli ve kalite odaklı büyüme modelini benimsediklerini, eş zamanlı olarak hesap verilebilirlik ilkesinden de ödün vermediklerini, 2015 yılında yayımlanan Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği sonrasında artık üniversitelerin çıktılarının bağımsız değerlendirme ekipleri tarafından ölçülmeye ve izlenmeye başlandığını belirtti. Hitit Üniversitesinin pek çok alanda önemli ilerlemeler kaydettiğini vurgulayan Prof. Dr. Alkan, URAP kriterlerinde giderek artan bir yükselme ivmesi yakalandığını ayrıca yayın ve proje sayılarının da aynı trend de olduğunu ifade etti. Öğrenci sayısındaki artışa karşın öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısının 40’dan 20’ye düştüğünü, lisansüstü programlara devam eden öğrenci oranının %8’e çıktığını, yapılan yatırımlarla kütüphanenin zengin kaynaklarla dolu olduğunu belirten HİTÜ Rektörü, sektör ve mezunlardan alınan görüşler doğrultusunda 3+1 eğitim modeline geçildiğinin de altını çizdi. Üniversitenin akredite araştırma laboratuvarı HUBTUAM’ın Sağlık Bakanlığı tarafından diğer parametrelere ek olarak şeker ölçüm cihazlarının analizi konusunda da yetkilendirildiğini müjdeleyen Prof. Dr. Alkan Teknokent ve Kamu-Sanayi işbirliğinde de somut adımlar atıldığını belirtti. Bu yılsonuna kadar hem ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi denetiminden hem de Yüksek Öğretim Kalite Kurulunun değerlendirme sürecinden geçeceklerini ifade eden HİTÜ Rektörü, aslında risk aldıklarını iki yıl öteleme imkanı olmasına karşın çekinmeden denetim sürecine başvurduklarını bunda da en önemli güvencenin şeffaf, hesap verilebilirlik ilkesi doğrultusunda sürdürülen ve ölçülebilir kriterlerin baz alındığı kalite yönetimi anlayışına bağlı olduğunu vurguladı. 

Hitit Üniversitesi yılı sonuna kadar iki değerlendirmeden geçecek

Rektör Prof. Dr. Reha Metin ALKAN’ın açılış konuşması ardından Kalite Koordinatörü Prof. Dr. Ayşegül TAYLAN ÖZKAN tarafından Yüksek Öğretim Kalite Güvencesi, Kurum İç Değerlendirme Raporu, kurum dış değerlendirilmesi süreci ile Mayıs ayından itibaren yoğun olarak sürdürülen çalışmalar hakkındaki detaylar paylaşıldı. Yılsonuna kadar hem Yüksek Öğretim Kalite Kurulu’nun değerlendirmesinden hem de ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi denetiminden geçeceğinin altı çizilerek; Hitit Üniversitesi’nde diğer üniversitelerden farklı olarak tüm birimleri ve süreçleri kapsayacak şekilde kurulan ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sisteminde yöneticilerin desteğinin önemi vurgulandı. Prof. Dr. Taylan Özkan yapılan çalışmalar kapsamında farkındalık eğitimleriyle 750 personele birebir ulaşıldığını, dokümantasyonun tamamlandığını açıkladı. Çalışma takvimi doğrultusunda önümüzdeki haftadan itibaren iç denetimlere başlanacağını ve yürütülen tüm çalışmaların üniversitenin web sayfasından takip edilebileceğini ifade etti. Kasım ayında hem ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi belgesi almak için denetime hem de Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından gerçekleştirilecek değerlendirmelere hazır olunacağını belirtti.


Kurumsal Dış Değerlendirme

23 Temmuz 2015 tarihli ve 29423 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Yükseköğretim Kalite Güvencesi Yönetmeliği ile Yükseköğretim kurumlarının kalite, akreditasyon ve bağımsız dış değerlendirme süreçleri güvence altına alınmıştır. Üniversiteler her yıl iç değerlendirme raporu hazırlamakta ve bu raporlar temel alınarak beş yıl içerisinde en az bir defa Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından dış değerlendirme sürecine dâhil edilmektedirler. 2016 yılında ilk kez başlatılan süreç kapsamında şimdiye kadar 70 yükseköğretim kurumunun Kurumsal Dış Değerlendirmesi gerçekleştirilmiştir. Bu yıl 45 üniversite bu değerlendirmeye tabi tutulacak olup 2020 yılına kadar süresi olmasına rağmen HİTÜ Rektörlüğü de başvuruda bulunmuştur.


ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Süreci

ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi, kurumsallaşmada büyük önem arz eden ürün ve hizmet esaslı bir standarttır. Kalite belgesine sahip olmak, bu kurumdan ürün veya hizmet alanların güvencesinin sağlanması bakımından önem taşımaktadır. Günümüz rekabet şartlarında sürekli iyileştirme felsefesini, öğrenci odaklılığı ve paydaş katılımını benimseyen yükseköğretim kurumları da hizmet kalitelerinin bu standarda uygun olarak yürütüldüğünü göstermek amacıyla belgelendirilmeye müracaat etmektedirler. Üniversiteler, yapılan denetimler sonucunda standardın şartlarının karşılandığının kanıtlanması ve başarılı olunması halinde ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi Belgesi almaya hak kazanmaktadırlar. Sistemin sürdürülebilirliği de her yıl yapılan ara denetimlerle ölçülüp izlenmektedir. Ülkemizde hali hazırda tüm üniversite birimlerini kapsayacak şekilde bu belgeye sahip yalnız 16 üniversite bulunmaktadır. Bu tür kalite standartlarında sonuç almak yıllar süren çalışmalar neticesinde olmakta olup, HİTÜ’de Mayıs ayında başlatılmış olan sürecin üniversite yöneticilerinin desteği ve her kademedeki personelinin üstün gayretleri sonucunda 6 ay gibi kısa bir sürede tamamlanarak ISO 9001:2015 belgesinin alınması hedeflenmektedir. 




HIZLI ERİŞİM